Inbound marketing er en afgørende del af en effektiv marketing strategi. Inbound marketing handler i stor grad om at hjælpe, og uddanne, dine kunder gennem deres købsproces. Det inddeles ofte i tre faser – vi gør dem opmærksomme på at de har et behov, vi forstærker deres behov gennem overvejelsesfasen, og til sidst konverterer vi kunden i beslutningsfasen.
Inbound marketing er en gratis metode til at skabe en jævn strøm af betalende kunder, samt udvikle stærk kundelojalitet og øge deres life-time-value (LTV)
Inbound marketing er et begreb, der omfavner en række marketing strategier, der alle har til formål at skabe en jævn strøm at relevante leads. Inbound marketing omtales også som en pull-marketing strategi, hvor vi producerer værdifuldt content på forskellige platforme og medier, for at trække kunder ind i butikken.
Tænk på sidst gang du købte et produkt eller en tjeneste. Du ventede nok ikke på at en tilfældig reklame eller sælger dukket op. Du begyndte trolig selv at lave research på lige netop det du var på udkig efter. Du fandt en række relevant content på forskellige platforme, og lige pludselig var du inde i en inbound marketing funnel, indtil du blev overbevist om hvor, og fra hvem, du skulle købe dit produkt eller tjeneste.
Email marketing delen består af automatiserede email flows og nyhedsbrev. Automatiserede flows varmer leads op til de er købeklare, og øger salget, uden at skulle producere indhold igen og igen. Nyhedsbrev er for at vidensdele, styrke kunderelationen, og skabe meresalg.
Hvis du kan skabe et community (fællesskab) omkring dit brand, kan du opnå en kundeloyalitet som ikke kan købes for penge. Et stærkt fællesskab er en gryde varme leads, som vil købe igen og igen, samt fungere som en lead-genererende ambassadør for din virksomhed.
Inbound marketing strategien kan bestå af mange elementer, men fællesnævneren er at det er en gratis måde at tiltrække, uddanne og konvertere relevante leads. Med den rigtige inbound marketing strategi, kan du bygge en motor, der bliver ved med at levere præcis den målgruppe din virksomhed er på udkig efter. Sammen kan vi skabe den rette inbound marketing stategi til din virksomhed. Lad os tage en uforpligtende strategi-snak!
SEO står for Search Engine Optimization, og er en afgørende del af inbound marketing. Hvis du opbygger en stærk SEO værdi på dit website, og andre platforme, betyder det at relevante leads konstant vil finde din virksomhed og blive eksponeret for dit content - hvilket betyder en jævn strøm af relevant trafik til din butik.
Du kan se dit website som værende midtpunktet i dit brand univers, hvor alle andre platforme og elementer, der indgår i marketing strategien, svæver omkring og har til formål at generere trafik til de relevante sider. Vi bygger, videreudvikler, optimerer, og rådgiver i, hvordan du skaber det optimale website, der fungerer som din vækstmotor.
Vi udvikler og optimerer landingpages hvor kommunikationen er tilpasset den relevante målgruppe. Når vi sende en jævn strøm af relevant trafik hertil, kan vi samle deres informationer og sende dem igennem automatiserede flows, samt videre gennem kunderejsen.
Inbound marketing funnelen er netværket, der kobler alle elementer og platforme i marketing strategien sammen. En funnel omtales også som en marketing tragt, der illustrerer kunderejsen, og de forskellige faser og konverteringspunkter, de potentielle kunder skal igennem, inden de ender med at blive til en betalende kunde.
Email marketing delen består af automatiserede email flows og nyhedsbrev. Automatiserede flows varmer leads op til de er købeklare, og øger salget, uden at skulle producere indhold igen og igen. Nyhedsbrev er for at vidensdele, styrke kunderelationen, og skabe meresalg.
Hvis du kan skabe et community (fællesskab) omkring dit brand, kan du opnå en kundeloyalitet som ikke kan købes for penge. Et stærkt fællesskab er en gryde varme leads, som vil købe igen og igen, samt fungere som en lead-genererende ambassadør for din virksomhed.
SEO står for Search Engine Optimization, og er en afgørende del af inbound marketing. Hvis du opbygger en stærk SEO værdi på dit website, og andre platforme, betyder det at relevante leads konstant vil finde din virksomhed og blive eksponeret for dit content - hvilket betyder en jævn strøm af relevant trafik til din butik.
Du kan se dit website som værende midtpunktet i dit brand univers, hvor alle andre platforme og elementer, der indgår i marketing strategien, svæver omkring og har til formål at generere trafik til de relevante sider. Vi bygger, videreudvikler, optimerer, og rådgiver i, hvordan du skaber det optimale website, der fungerer som din vækstmotor.
Inbound marketing strategien kan bestå af mange elementer, men fællesnævneren er at det er en gratis måde at tiltrække, uddanne og konvertere relevante leads. Med den rigtige inbound marketing strategi, kan du bygge en motor, der bliver ved med at levere præcis den målgruppe din virksomhed er på udkig efter. Sammen kan vi skabe den rette inbound marketing stategi til din virksomhed. Lad os tage en uforpligtende strategi-snak!
Vi udvikler og optimerer landingpages hvor kommunikationen er tilpasset den relevante målgruppe. Når vi sende en jævn strøm af relevant trafik hertil, kan vi samle deres informationer og sende dem igennem automatiserede flows, samt videre gennem kunderejsen.
Inbound marketing funnelen er netværket, der kobler alle elementer og platforme i marketing strategien sammen. En funnel omtales også som en marketing tragt, der illustrerer kunderejsen, og de forskellige faser og konverteringspunkter, de potentielle kunder skal igennem, inden de ender med at blive til en betalende kunde.
Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring på hvordan du kommer bedst igang med inbound marketing?
Tag fat i os, og lad os tage en strategisk snak om hvordan vi sammen kan skabe den rigtige inbound marketing strategi. Vi analyserer og udarbejder din strategi, baseret på din virksomheds målsætning og budget, samt ambitionsniveau.
Hvis du formår at skabe synergi mellem din inbound og outbound marketing, kan du virkelig skabe kontinuerlig vækst i din virksomhed. Inbound marketing omtales som en pull-strategi og er gratis, hvorimod outbound marketing er en push-strategi og er oftest betalt markedsføring.
Det betyder at du aktivt rækker ud til målgruppen med dit content, i stedet for at vente på at målgruppen kommer til dig, som vi gør gennem inbound marketing. Dette gøres typisk gennem betalt annoncering på Facebook, og andre relevante sociale medier og platforme.
En af de fordele der er ved oulbound marketing, er at du hurtigere kan nå ud til målgruppen, og generere trafik til de relevante sider, og derfra tage dem videre igennem kunderejsen.
Hos Growthfactor stiler vi efter at skabe den optimale synergi, mellem inbound vs outbound marketing, for at skabe vækst for din virksomhed.
Markedsføring er en bred disciplin, og derfor har vi her svaret på nogle af de mest repetative spørgsmål, som vi opsnapper, så du kan få bedre forståelse for inbound marketing og hvilke muligheder og potentiale det har for din virksomhed.
Med inbound marketing kan vi kommunikere den viden målgruppen har brug for, så de bliver købsklare og kan tage den endelige købsbeslutning.
Det egner sig specielt godt til virksomheder hvor købsprocessen er lang, og hvor målgruppen har brug for en relativt stor mængde viden, inden de kan træffe en beslutning, som f.eks hos B2B virksomheder.
Inbound marketing strategien skal tilpasses hver enkelt virksomhed og branche. Det egner sig specielt godt til virksomheder med en høj life-time-value per kunde.
Det var oprindelig Hubspot, der introduceret begrebet inbound marketing. Her er hubspot’s inbound marketing definition:
”Inbound marketing is a business methodology that attracts customers by creating valuable content and experiences tailored to them” – Hubspot
Inbound marketing i sig selv koster ikke annoncekroner. Det koster kun tid, og eventuelt et mindre beløb for software og platforme, som f.eks WordPress, HubSpot, etc.
Hos Growthfactor kan vi hjælpe med mange af elementerne, der indgår i din inbound marketing strategi, og kan tilpasse strategien for at optimere indsatsen ud fra budget og målsætning. Inbound marketing priser kan derfor tilpasses den specifikke case og ambitionsniveau.
Det er mange inbound marketing channels at vælge mellem, og det afhænger af den enkelte virksomhed, målgruppe og strategi.
Der er typisk 5 inbound marketing channels, der benyttes for at skabe en effektiv strategi: Blog, SEO, Sociale medier, Landingpages og Email marketing.
Content marketing er en afgørende del af inbound marketing. Content marketing handler om at skabe relevant og værdiskabende content (indhold), der skaber awareness og udvikler kunderelationen.
Du kan sige, at inbound marketing er ikke effektiv uden relevant og værdiskabende content – altså er content marketing en uundværlig del af en succesfuld inbound marketing strategi.
Hubspot er et godt eksempel på et CRM system, der kan bruges i din inbound marketing. Der findes en række andre software der også er meget effektive, og HubSpot er blot ét af flere alternativ. Med Hubspot kan du holde oversigt og analysere alle dine leads, deres handlinger, sende email flows og nyhedsbrev, bygge landingpages, automations, og meget mere.
Hvilket system du vælger at bruge, er op til dig, dog kan alle systemer noget forskelligt, og vi kigger derfor på den enkelte case inden vi rådgiver i hvilke systemer der bør udvælges.
Hos Growthfactor er vi kendt med, og har god erfaring med, en række af de mest brugte software og systemer, som f.eks mailchimp, active campaign, get respons, kajabi, HubSpot, etc.
Inbound marketing for b2b virksomheder er en effektiv marketing strategi. Det er fordi, at købsprocessen ofte kan være lang og målgruppen har brug for en relativt stor mængde viden, inden de er købeklare.
B2B kunder kan ofte have en relativt høj life-time-value, hvilket betyder at det kan betale sig at investere i en gennemtænkt inbound marketing strategi.
Inbound email marketing er afgørende for de fleste virksomheder. Det er i første omgang med til at varme leads op til at blive købsklare, og derefter styrke kunderelationen og loyalitet, samt skabe kontinuerligt salg, igen og igen.
Sammen kan vi bygge de rigtige email automations og strategiske nyhedsbrev, for at skabe loyale kunder og mersalg i din virksomhed.