Hvad er egentlig en growth hacker, og og hvad betyder growth hacking? Nogle siger at growth hacking er det nye sort når det gælder måden at få nye kunder på, og måden at bevare de gode gamle kunder i butikken.

Vi er enige – delvist. Men Growth Hacking er så meget mere. Fra vores perspektiv handler det MEGET om at eje og kontrollere de eksisterende kunder, de nye kunder, vores forretningssegment og at få så meget værdi for marketinginvesteringen.

Hvad laver en growth hacker?

Det er vigtigt at “hacke” dine eksisterende data. Data som (dette er ikke en komplet liste):
  • Nuværende kunder – hvem er de, hvor kommer de fra, hvad er deres købsmønster;
  • Nyhedsbrevsabonnenter – åbner de vores beskeder, læser de vore mails, følger de linkene vi sender, kommer de jævnligt på besøg I vores butik, er glade for os og vores udbud af produkter, er de loyale, er de glade for os som leverandør, anbefaler de os til andre osv.;
  • Andre interesserede personer og virksomheder – eksempelvis folk der ikke gør deres køb færdigt, folk der besøger vores website men ikke handler eller kontakter os, osv.
  • Kunderne lige in smørklatten af vores segment – som vi så gerne vil have ind i varmen.

Når growth hackeren først har “hacket”, altså forstået de data du er i besiddelse af, i et niveau hvor du er i stand til at beskrive, definer og afgøre hvordan du skal kategorisere dem og arbejde med dem – SÅ er du klar til næste skridt.

Targeting!

En growth hacker ønsker at ramme alle dine kunder og potentielle kunder, baseret på deres opførsel, som du netop har afdækket ved at lære dine data at kende. Så når du nu ved hvornår på dagen de tager bedst imod dit budskab, når du ved hvad deres købs-udløser er, når du kender deres fortrukne kommunikationsmetode (og anvender den), så vil du aktivt bruge denne viden i din kommunikation med dem.

Baseret på denne viden ved du også hvordan du skal agere for at få dem til at handle – i forhold til behovet for opfølgning, nudging, og re-targeting.

Hvad er en growth hacker?

Hvorfor kaldes det “growth hacking''?

Traditionelt set markedsfører vi til massen, altså meget bredt. Som i one-size-fits-all! Og som gennemsnitsbetragtning er det måske rimelig ok.

Men er det godt nok, når du sammenligner med omkostningen i forhold til effekt?

Når du Growth Hacker, opnår du den store fordel at alle målgruppekunderne føler sig unikke, da vi kommunikerer direkte til dem på via deres foretrukne kommunikationskanal og på det for dem mest belejlige tidspunkt.

Set fra forretningens perspektiv er fordelene med en growth hacker endnu større:

  • Vi undgår at sigte i blinde.
  • Vi arbejder med de kunder der har den laveste barriere = hurtigere resultater.
  • Vi kommunikerer med nogle af dem via meget billige kanaler – for eksempel email = næsten helt omkostningsfrit.
  • Marketingsomkostningen pr kunde og pr salg falder – ELLER marketingsbudgettet rækker længere!

Kunderne anno 2022, uanset om det er en b2b eller b2c kunder, er alle individualister og ønsker at blive behandlet individuelt!

Leverandøren anno 2022 er omkostningsbevidst, måske endda nærig, og ønsker anvende den korteste og med direkte vej til nye leads, til nye kunder og til nye salg!

Vi ønsker at møde kunderne på deres banehalvdel, og vi SKAL være så præcise og relevante som overhovedet muligt.
Det kan vi kun være ved konstant at raffinere vores produkter og services, og ved konstant at komme tættere og tættere på vores kunder og kundesegment.

Uanset hvad – ved at ”hacke” din skjulte viden og udnytte den bevidst og intelligent, ”hacker” du din vej til dagens købsmønstre og til Growth.

Picture of Lasse N. Linnes / Funnel Ekspert
Lasse N. Linnes / Funnel Ekspert

Lasse er en erfaren marketingkonsulent, strateg fokuserer på Inbound og Funnel Marketing. Gennem sine 9+ års erfaring har han dykket dybt ned i mulighederne for at skabe og opbygge et fællesskab online. mulighed for at arbejde med en bred vifte Lasse har med succes hjulpet brands med at opbygge stærkere relationer til deres kunder, øge mersalget og den digital tilstedeværelse massivt.

Læs mere om Lasse

Related Posts

Dataanalyse - hvad er det og hvorfor er det vigtigt?
Data Analyse

Hvorfor dataanalyse?

Dataanalyse er processen hvor rå data analyseres for at få meningsfuld indsigt – indsigt, der bruges til at drive smarte forretningsbeslutninger!

Marketing funnel
Digital Markedsføring

Hvad er en marketing funnel?

Brands er konstant i kamp om vores opmærksomhed. Lige fra det tøj vi har på, til den mad vi spiser, til de digitale tjenester der underholder os, og til den teknologi  der holder os forbundet: Markedsføring er allestedsnærværende!

growth hacking
Digital Markedsføring

Nybegynder guide til Growth Hacking

Growth hacking er en datadrevet måde at vokse virksomheder, baseret på konstante tests og raffineringer, samt kontinuerlig markedsovervågning.